Rady pro lepší spánek!

Převalujete se každou noc z boku na bok a nemůžete zabrat? Následující den pak sotva chodíte, jste podráždění a usínáte i ve stoje? Někdy za to můžou starosti, jindy například náhlá změna léků. Spánek je přitom důležitým odpočinkem, kdy se tělo může zregenerovat – spánkem strávíme až třetinu života! Vyzkoušeli jste už všechno možné, ale nechcete se ubírat k preparátům z lékárny? Potom si pozorně prostudujte následující tipy!

Hodně starosti za hlavu

Pokud máte v zaměstnání hodně práce, úkoly a požadavky nadřízeného nestíháte zvládat, často máte tendence nad tím přemýšlet teprve tehdy, když večer ulehnete do peřin a dostaví se po celém dni konečně klid. V takové chvíli ale můžete na spánek zapomenout, hlavou se Vám budou honit starosti ohledně práce a Vy usnete možná nad ránem. Zkuste si věci rozplánovat ještě předtím odpoledne, rozepište si manuál úkolů. Nejen, že si ujasníte, co je akutní a co počká, ale hlavně se v posteli nebudete muset zabírat nic jiným než sladkým spánkem.

Televize ani mobil do ložnice nepatří

Mnozí odborníci říkají, že ložnice je místem k odpočinku nebo milování. Nepatří do ní televize, počítač ani mobil, což je v dnešní době často nepředstavitelné. Ale na televizi se můžete dívat v obývacím pokoji, počítači se můžete věnovat v pracovně a mobil na noc vypněte, protože i když ho nastavíte na tichý režim, neviditelné impulsy Vám budou nevědomky narušovat spánek. Pokud vystěhujete veškerou elektroniku z ložnice, ocení to nejen Vaše tělo, ale i partnerství.

Pravidelný režim je základ

Choďte spát ve stejnou dobu a zhruba ve stejnou dobu i vstávejte. Vyhněte se večírkům a ponocování (výjimka samozřejmě nevadí, jen by to nemělo být příliš často).

Vhodné prostředí

Před spaním otevřete okna dokořán a pusťte do pokoje chladný večerní vzduch. K tomu stáhněte topení. Ideální teplota na spaní je totiž okolo 18ºC, a spát se Vám bude daleko lépe v chladnu (a teplých ponožkách) než v přetopené místnosti. Zatáhněte žaluzie a pokud je nemáte, opatřete si alespoň závěsy. V případě, že máte hlasité a rušivé sousedy, nebojte se je umlčit nebo alespoň trochu ztišit. Ke spánku potřebujete klid.

Večeřte s mírou

Nechoďte spát s prázdným, ale ani přeplněným žaludkem. Od tří hodin odpoledne proto jezte jen lehká a dobře stravitelná jídla, vyvarujte se pití kávy nebo černého čaje. Raději věnujte pozornost bylinkám, jejichž léčivé účinky působí přímo blahodárně. V lékárně nebo obchodě se zdravou výživou koupíte již namíchané bylinné směsi určené k dobrému usínání a zklidnění organismu. Takové čaje obsahují převážně levanduli, heřmánek, kozlík, třezalku nebo meduňku. Někomu naopak pomáhá šálek teplého mléka s medem.

Pohyb je přirozeným uspávačem

Pokud nemáte fyzicky náročnou práci, kdy byste padli do peřin jako nemluvně, je dobré se věnovat navečer nějakému cvičení. Postačí i procházka nebo večerní běh na chladném vzduchu. Po příchodu domů do tepla budete příjemně unavení a navíc si pročistíte hlavu.

Relaxace je to pravé

Pokud nejste se sportem zrovna kamarádi, pomůže Vám i odpočinek ve formě meditace, horké koupele nebo masáže. Někomu pomáhá i tichá hudba nebo oblíbená knížka, kterou si čte v posteli.

Matrace jako základ

Jaké by to bylo spaní bez kvalitní postele i matrace. To je jako byste chtěli celý život spát na karimatce nebo nafukovacím lehátku. Investujte proto potřebnou částku do masivní postele a zdravotních matrací. Nejen, že ulevíte zádům a páteř bude mít potřebnou oporu, ale vyspíte se dorůžova. Neměla by být ani moc měkká, protože páteř by neměla potřebnou oporu, ale ani moc tvrdá, zkrátka něco mezi tím. Investovat byste měli i do kvalitního polštáře.

Neusínejte sami

Pokud nemáte partnera nebo je zrovna na služební cestě, přitulte se v posteli k domácímu mazlíčkovi. Zapomeňte na klišé, že pes nebo kočka do postele nepatří. V případě kočky Vás může uspat i jen její spokojené vrnění, v obou případech se pak při kontaktu se zvířetem vyplavuje hormon serotonin neboli hormon štěstí, což za peřiny plné chlupů určitě stojí.

Hlavně pohodlně

Úbor na spaní by neměl nikde škrábat ani by neměl být příliš těsný. Nejideálnější materiál je hedvábí nebo bavlna. Pokud Vám to nevadí, můžete spát i nazí, nebude Vás nic omezovat a vrstvy oblečení navíc Vás nebudou zbytečně přehřívat.

Něco navíc

Když nepomůže už vůbec nic, zkuste si namočit nohy do studené vody a poté si navlečte teplé ponožky. Funguje to!

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *