Celozrnné výrobky doplní důležité živiny a jsou jasnou volbou všech, kdo si drží štíhlou linii

Obyčejný rohlíky, nebo raději celozrnné výrobky? Zatímco ruka sáhne podvědomě po levnějším obyčejném, pro zdraví je správnou volbou rohlík nebo houska, které jsou upečené z celozrnné mouky. Kromě pečiva je dobré volit celozrnnou variantu i u ostatních výrobků, jako jsou těstoviny. Celozrnné výrobky totiž přispívají ke správnému fungování trávení a mají vliv na celý organismus. Pomocí obilovin se doplňuje vláknina, ale i důležité minerály.

Rozdíl mezi bílou a celozrnnou moukou

Jaký je vlastně rozdíl mezi takzvaně bílým a celozrnným pečivem? U bílého pečiva se používá k výrobě mouka, která obsahuje ze zrn pouze endosperm, což je vnitřní část zrna. Oproti tomu u celozrnného pečiva je použitá mouka namletá z celých zrn, tedy součástí je nejen endosperm, ale také otruby a klíčky. Bílá mouka je tím pádem méně výživná, je bohatší na škrob a lepek, které ve větším množství negativně ovlivňují zdravotní stav člověka a často vedou k nadváze nebo obezitě.

Celozrnnými výrobky ke zdraví

Mouka z celých zrn různých druhů obsahuje kromě vyššího obsahu vlákniny vitamín B3, B9, D a E, stopové a minerální látky, různé druhy enzymů a esenciální mastné kyseliny. Množství vlákniny příznivě působí na fungování střev, vede k pocitu nasycenosti, což snižuje objem zkonzumované potravy mezi jídly. Díky vláknině se také vylučují toxiny a usazeniny ze střev. Při látkové výměně nedochází k velkým glykemickým výkyvům a snadněji se hubne.

Čtěte také:  Měření teploty vypadá banálně, kvůli častým chybám ale nikdy není přesné
Zdroj obrázku: Freepik

Vliv celozrnných výrobků na zdraví

Doplnění cenných minerálů a stopových prvků, jako jsou fosfor, vápník, železo nebo hořčík, vede k lepšímu trávení tuků a sacharidů, podpoře nervové soustavy a imunity jako takové, ale je také prevencí proti:

  • osteoporóze,
  • chudokrevnosti,
  • demenci a ztrátě kognitivních funkcí.

Výživoví poradci doporučují kromě celozrnného pečiva volit i celozrnné alternativy těstovin. U všech výrobků je však nutné důkladně číst etikety, na trhu se totiž objevují také napodobeniny zdravých výrobků, které obsahují barviva nebo karamel. U chleba nebo pečiva zrníčka na kůrce ještě nemusí značit, že se jedná o celozrnný výrobek, pečivo může být upečeno z bílé mouky a pouze dozdobeno.

Zdroj: https://www.healthline.com/nutrition/whole-grain-foods