Červenému masu je chyba se vyhýbat, stačí se pouze naučit ho správně jíst

Setkali jste se již s pojmem „červené maso“, ale nevíte, které druhy masa se tím přesně myslí? Mezi takzvaná červená masa patří:

  • hovězí maso
  • vepřové maso
  • telecí maso
  • jehněčí maso, a
  • skopové maso.

Pokud jde o zásady zdravého stravování, dlouho převládal názor, že by se červená masa měla ze stravy buďto úplně vyloučit nebo je konzumovat jen ve velice omezené míře. Důvodem byla jak jejich horší stravitelnost (což platí zejména pro maso vepřové), tak také skutečnost, že častá a vyšší spotřeba může mít za následek vyšší riziko vzniku některých závažných onemocnění, zejména rakoviny, diabetu nebo kardiovaskulárních onemocnění. Červené maso však obsahuje i řadu prospěšných látek, proto je dobré vědět, jakým způsobem je do jídelníčku zařazovat.

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Pozitiva červených mas

Mezi významné prvky, které jsou v červeném mase bohatě zastoupeny, patří zejména železo, ale také například zinek, vitamin B12 a bílkoviny. 

Červené maso obsahuje také kvalitní nenasycené mastné kyseliny, které snižují riziko onemocnění oběhového systému a nacházejí se mimo jiné také v rybách.

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Zásady správné konzumace

Nejdůležitější zásadou je kvalita, což znamená, že pokud si chci červené maso dopřát, mělo by být kvalitní, zdravé a co nejlibovější. Pokud máte možnost, volte maso z dobytka krmeného trávou, ideálně s volným pohybem po pastvině (své hovězí maso i v České republice prodávají například horské farmy).

Pokud jde o četnost konzumace, neměla by být častější než dvakrát týdně, což také odpovídá doporučení Světové zdravotnické organizace. Pamatujte také na velikost porce, cílem není dopřát si ohromný steak, ale spíše tenčí plátek rozumné velikosti.

Pokud jde o způsob přípravy, nejzdravější je vaření, dušení a také pečení. Omezit byste měli zejména smažení a také grilování.

Pozor byste si měli dát na příjem takzvaných zpracovaných potravin, mezi které patří zejména uzeniny, ale také uzená nebo konzervovaná masa. Máme je sice rádi pro jejich chuť a rychlost přípravy, ale jejich pravidelná konzumace zvyšuje riziko vzniku například srdečních onemocnění nebo diabetu.