Aircraft 5607445 1920

Jak koronavirus ovlivnil letecký trh a o kolik se predikce rozešly s realitou

Turbulence na leteckém trhu: na loňská čísla si počkáme, ale počet nových klientů soukromých jetů stoupá


Po silném létu, kdy někteří operátoři hlásili dokonce meziroční nárůst, přišel podzimní propad. Většinu letů aktuálně tvoří ty kratší do tří hodin a využívají se též menší letadla. Kvůli omezením v souvislosti s pandemií vzrostl počet nových klientů soukromých letounů. Lety v business aviation by se mohly dostat na loňský normál již v roce 2021, dodávky nových letadel až v roce 2025.

Na konci léta byl největší nárůst v Rusku, Turecku a v ČR

Počty letů, letových hodin či přepravených pasažérů sice nedosahují na loňská čísla, ale operátoři zaznamenali ke konci srpna nárůst, a to podle Wing X v počtu letů nejvíce Rusko, Turecko a Česká republika. Někteří operátoři nedokázali kvůli vytíženosti vyhovět všem zájemcům. Silné léto hlásil pražský operátor Aeropartner i Time Air a rakouský GlobeAir dokonce zaznamenal 13% meziroční nárůst.

Na podzim se však kvůli zvýšenému výskytu onemocnění COVID 19 trh propadl. Říjnové trendy ukázaly pokles o 13 procent v celkových regionálních letech a 18% pokles z hlediska počtu letových hodin. Většinu tvoří kratší lety do tří hodin a využívají se též menší letadla.

„Kvůli zpřísněným opatřením a absence pravidelných letů dochází celosvětově k tomu, že mnozí klienti, kteří dříve využívali business třídu, přesedlali na business jety. Tito zákazníci tvoří až 60 procent nových uživatelů soukromých letadel. Nejvyužívanějším letounům v srpnu kraloval Pilatus PC 12 s denním počtem letů přes 1000 během celého měsíce. Následoval Bombardier Challenger 300 (15.000 letů). Podotýkám tedy, že 75 procent všech těchto letů se odehrálo na americkém trhu,“ vyjádřila se k novému trendu ovlivněnému pandemií Antónia Lukačínová, výkonná ředitelka MEDIA Tribune a autorka průvodce JetBook.

Čtyři z šesti největších trhů výrazně klesají

Rychle zhoršující se pokles zaznamenávají čtyři ze šesti největších trhů: Švýcarsko, Francie, Španělsko, ve Velké Británii pak v říjnu oproti loňsku lety klesly dokonce až o třetinu. Nejlépe jsou na tom Německo a Itálie, kde zatím létají nad 90 procent normálu. Vnitrostátní lety dominují v Německu, Itálii a také ve Švédsku, kde v říjnu zaznamenaly výrazný nárůst. Letová aktivita v Turecku a Rusku je na vzestupu, a to především v případě domácích vnitrostátních letů.

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Dálkové lety jsou v útlumu, převažují evropské přímořské oblasti

„Evropský charterový trh si za poslední měsíce polepšil. V říjnu zaznamenal oproti loňsku jen 8% pokles. Velký vliv na zvýšenou intenzitu létání má půlrok trvající omezení cestování po Evropě. Značná část evropských provozovatelů a brokerů potvrzuje, že větší část letů tvoří přímořské destinace, ovšem většinou evropské. Obvyklé dálkové lety za businessem (Čína, USA) nebo dovolenou (Maledivy, Thajsko, Karibik apod.) jsou výrazně méně žádané,“ popisuje sou-časný stav Lukačínová.

K nejvytíženějším charterovým trhům v Evropě aktuálně patří Velká Británie, Francie a Španělsko. Německo s převážnou většinou domácích letů potvrzuje jen 5% pokles oproti předcházejícímu roku. Nejžádanější lety na evropském charterovém trhu byly lety z Velké Británie do Francie a podobně vytížené pak lety za dovolenou mezi Německem, Itálií, Velkou Británií, Tureckem a Řeckem. Ruští klienti často volili mezi Rigou, Bodrumem, Nice a Larnakou.

Vývoj za 3. čtvrtletí na trhu nových soukromých letadel

Gulfstream patřící pod General Dynamic ohlásil za 3. čtvrtletí zisk 283 mil. dolarů, což je o 28 % méně než za stejné období loni. Textron Aviation, výrobce oblíbených business jetů Cessna, naopak zůstal ve ztrátě 29 mil. dolarů, přičemž za stejné období loni byl v zisku 104 mil. dolarů.

Oba výrobci se shodují, že dopady krize způsobené pandemií COVID 19 je výrazně zasáhly a aktuálně je velmi těžké předvídat, jak se trh bude v nejbližších měsících vyvíjet.

Na aktuálních výsledcích se nejvíce podepsal pokles dodaných letadel. Proudových letadel dodal Textron letos 25 oproti loňským 45, letounů King Air pak 21 oproti loňským 39. Pandemie se projevila i v celkovém poklesu počtu letů a letových hodin a s tím souvisejícími servisními cykly, jež zapříčinily slabší využití údržbových středisek (u Textronu pokles až o 95 mil. USD).

Gulfstream aktuálně klientům dodal 32 letadel, 25 kusů ze segmentu ‚large‘ (dominoval Gulfstream G650) a 7 letadel kategorie mid-sized. Minulý rok za stejné období šlo o 38 letounů.

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Jaké byly výhledy výhledy na poslední čtvrtletí roku 2020?

Podle společnosti Honeywell International Inc. se lety v business aviation vrátí do normálu roku 2019 už v budoucím roce, pokud by mělo dojít k překonání ještě mnohem hlubšího propadu podobně jako po finanční krizi v roce 2008. Celkový počet vzletů a přistání by měl ve 4. čtvrtletí klesnout jen mírně o 15 % a zcela se zotavit zhruba v polovině roku 2021, odhaduje Honeywell na základě pravidelného ročního průzkumu 1050 provozovatelů soukromých letadel.

Dodávky nových letadel tento rok klesnou na 491 ze 720 v roce 2019, nejlepším roce od velké recese před více než 10 lety. Dodávky se podle Honeywellu vrátí na úroveň roku 2019 až v roce 2025. Společnost předpovídá odevzdání 7300 letadel na následujících 10 let, což je pokles o 3,9 % oproti 10leté předpovědi z loňska.

Zdroj: TZ