Jak na výběr mobilního tarifu pro děti, aby vyhovoval nejenom finančně

O tom, zda žáky vybavit do školních lavic mobilním telefonem či nikoliv, vedou řadu let vášnivé diskuze učitelé, psychologové i samotní rodiče. Správná odpověď v tomto případě neexistuje, a pořízení mobilního kamaráda závisí čistě na uvážení rodičů. Na co je potřeba se zaměřit při výběru nejvhodnější nabídky mobilního operátora?

Rozhodnete-li se pro nákup telefonu pro své dítě, budou nejspíše vaše první úvahy směřovat k parametrům mobilního zařízení. S jeho výběrem mohou pomoci výsledky testů od dTestu. Tím to však nekončí. Je také třeba vybrat operátora a některý z jeho nabízených tarifů. „Pokud chcete dostupné nabídky posoudit svědomitě, vyhraďte si na tuto činnost dostatek času – na telekomunikačním trhu totiž působí několik desítek operátorů a každý z nich má ve svém portfoliu několik různých produktů,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Parametry výběru telefonního operátora pro dítě se příliš neliší od „dospělácké verze“. Je třeba si rozmyslet, jak moc pevnou vazbu si chcete k operátorovi vytvořit – a to jak po stránce anonymity (zvolíte-li předplacenou kartu), tak co se týče časového závazku, kdy se rozhodujete mezi smlouvou na dobu určitou a neurčitou. Společně s těmito faktory může k rozhodnutí o volbě vhodného poskytovatele přispět i takzvaná tarifikace. Jde o způsob, jakým operátor účtuje uskutečněný hovor po první provolané minutě – zda po sekundách (60+1), půl minutách (60+30) nebo minutách (60+60).

U výběru tarifu, respektive jeho doplňkových služeb už se podoba produktů v závislosti na věku uživatele liší. Kromě kritérií, která musíte zhodnotit i při volbě tarifu pro sebe, tedy nejčastěji čerpaného typu služby, volání do vlastní sítě zdarma, objemu mobilních dat, se zaměřte u nabídky pro malé telefonisty na škálu funkcí, které umožní z vaší strany nastavení a kontrolu.

Co všechno je možné přizpůsobit? Především blokace volání na drahá (audiotextová) čísla, na čísla zahraniční (mezinárodní hovory) či blokace multimediálních zpráv (MMS) a drahých, takzvaných prémiových SMS. U dětských tarifů by mělo být možné nastavení limitu na volání a limitu (či úplného vypnutí) mobilních dat. „Pro přehled služeb čerpaných dítětem doporučujeme zřízení samoobsluhy, která nonstop zobrazí nejen aktuální útratu, ale také přístupové heslo k případným změnám nastavení. To by mělo zůstat dětskému uživateli logicky zapovězeno,“ vysvětluje Eduarda Hekšová.

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Pokud jste si ujasnili, co je důležité při výběru operátora i konkrétního tarifu, nastal správný čas připojit k favorizovaným parametrům odpovídající typ služby. Odhlédnete-li od nejrůznějších firemních či jiných úzce profilovaných tarifů, nabízejí se tři základní varianty:

  • Předplacená karta – je oblíbeným řešením především u menších dětí, které se teprve učí s telefonem zacházet. Má své nevýhody v podobě dobíjení kreditu a nemožnosti hovoru při jeho vyčerpání, na druhou stranu je touto cestou zabráněno vysokým účtům za telefon i složitému blokování čísla u operátora v případě ztráty či odcizení mobilu.
  • Smluvní tarif s paušálem – uplatňuje se u starších dětí s větší potřebou volání i písemné komunikace. Doporučujeme však věnovat pozornost nastavení měsíčního limitu na volání i čerpání dat.
  • Rodinný tarif – patrně nejkomfortnější varianta, kdy platíte paušální částku a k tomu máte k dispozici několik dalších čísel s rozdílnými službami. „Pozor si dejte pouze na to, že u některých operátorů bývá balíček dat sdílený, tedy společný pro celou rodinu,“ uzavírá Eduarda Hekšová.

Zdroj: TZ

Komentáře