K veganství se přiklání stále více lidí. Tato strava je prospěšná pro zdraví i planetu

Stále více lidí eliminuje ve své stravě maso a živočišné výrobky. Veganství je stále populárnější a láká mnoho lidí nejen kvůli tomu, že je tato strava lehká, zdravá a prospěšná i pro planetu. Ve velkých městech dnes již v nabídce restaurací naleznete veganské burgery, různé varianty jídel bez masa a živočišných výrobků a třeba také dezerty zcela bez vajec a mléka. Je ale veganství vůbec zdravé?

Proč je veganství dobré?

Pravdou je, že průměrný člověk sní až 74 kg masa ročně. To je stále dost, takže nehrozí, že by docházelo k výraznému poklesu konzumace masa. Nicméně je patrné, že řada lidí se vůči živočišné produkci staví negativně.

Určitě veganství nelze upřít určité výhody. Celosvětově přispívají vegani ke snižování emisí skleníkových plynů, protože maso a jeho výrobky jsou za tyto emise výrazně zodpovědné. Vliv mají i lokálně – nepodporují odlesňování půdy určené k pěstování krmiv. Pozitiva však existují i pro jednotlivce. Ti mohou získat pevnější zdraví, snadněji hubnou a dodávají tělu méně nasycených kyselin, které způsobují tvorbu aterosklerotického plaku v tepnách.

Čtěte také:  Zapečené palačinky s houbami a špenátem osloví i největšího gurmána. Jsou zdravé a skvěle zasytí
Zdroj obrázku: Pixabay.com

Jíst hodně zeleniny a ovoce pomáhá chránit před rakovinou, vysokým krevním tlakem, zažívacími potížemi a předčasným stárnutím. Stručně řečeno, lidé, kteří se stravují výhradně rostlinně, se cítí lépe, jsou šťastnější a spokojenější se svými životy.

I maso poskytuje výhody

I přiměřená konzumace masa však má své výhody. Červené maso je především klíčové pro anemiky, sportovce, těhotné ženy potýkající se s poklesem hladiny železa a dále také děti a dospívající. Maso také obsahuje bílkoviny, které se lépe vstřebávají než rostlinné, a také všechny potřebné aminokyseliny. Dále k tomu přidejme vitamíny A, D, E, K a ty ze skupiny B, jakož i minerální prvky vápník, hořčík, fosfor, zinek, měď, síru a zejména železo.

Nelze tedy jednoznačně říct, co je lepší – nejlépe funguje vyvážený příjem všeho.

Zdroj: https://www.healthline.com/nutrition/vegan-diet-benefits