Káva patří mezi nejzdravější nápoje světa. Dokáže ochránit srdce před obávanými nemocemi

Vědci tvrdí, že pití dvou až tří šálků kávy denně – rozpustné, mleté ​​nebo bez kofeinu – nás může zachránit před kardiovaskulárními chorobami a předčasnou smrtí. O výsledcích svého výzkumu informovali v Evropském věstníku preventivní kardiologie. Jak poznamenávají, mírná konzumace kávy by měla být součástí zdravého životního stylu.

Podrobnosti o nové studii

Káva a to, jak ovlivňuje zdraví, je pro vědce zajímavá už léta. Není to tak dávno, co bylo hlášeno, že pití alespoň jednoho šálku kávy denně přispívá ke snížení rizika akutního selhání ledvin. Vědci z Lékařské fakulty Univerzity Johnse Hopkinse uvedli, že konzumenti kávy měli o 11–15 procent menší pravděpodobnost akutního selhání ledvin ve srovnání s těmi, kteří kávu vůbec nepili.

Australští vědci zjistili, že lidé, kteří obvykle pili mletou, rozpustnou nebo bezkofeinovou kávu, měli výrazně nižší riziko kardiovaskulárních onemocnění, včetně ischemické choroby srdeční a městnavého srdečního selhání, jakož i úmrtí z jakékoli příčiny než ti, kteří kávu nepili. Konzumace 2–3 šálků kávy denně, bez ohledu na její typ, byla spojena s největším snížením rizika, a to z hlediska kardiovaskulárních onemocnění i předčasné smrti.

Zdroj obrázku: Freepik

Zdravé pití kávy

Vědci tvrdí, že káva by měla být součástí zdravé stravy. Lidé by neměli přestat pít kávu, pokud se u nich vyvine jakékoliv onemocnění srdce včetně arytmií, jestliže si nevšimnou specifického osobního vztahu mezi pitím kávy a jejich příznaky. Studie neprokazuje, že když se objeví srdeční choroba, měli bychom začít pít kávu, ale pokud už kávu pijete, můžete si být jistí, že je nejen bezpečná, ale má také ochranný účinek.

Australští vědci také poukazují na to, že káva obsahuje více než 100 biologicky aktivních látek a je velmi pravděpodobné, že sloučeniny jiné než kofein byly zodpovědné za pozitivní asociace pozorované mezi pitím kávy, kardiovaskulárními chorobami a přežitím. Kromě toho si všimli během studie několika omezení. Například že množství zkonzumované kávy uváděli účastníci sami, což s sebou nese riziko chyby při zadávání dat.

Zdroj: https://edition.cnn.com/2022/03/25/health/drinking-coffee-heart-benefits-wellness/index.html