Málo energie a rychlá únava můžou být příznakem nedostatku zásadního prvku v těle

Nedostatek železa v krvi patří mezi velmi časté problémy, kterými se hematologové u svých pacientů zabývají. Člověku pak schází síla k vykonávání běžných aktivit a práce. Železo je naprosto nezbytným prvkem pro naše červené krvinky. Je součástí krevního barviva hemoglobinu, které na sebe váže kyslík. Erytrocyty pak dopraví potřebný kyslík ke všem tkáním v těle. Jestliže je železa v krvinkách nedostatek, nemůže pak správně fungovat transport kyslíku a tkáně nejsou dostatečně okysličeny. Tento problém se pak navenek projeví typickými příznaky:

  • pocit vyčerpání a rychlá unavitelnost,
  • bledost,
  • nedokrvené periferie.

Efektivní léčba

Chudokrevným pacientům je často doporučováno zaměřit se na skladbu jídelníčku. Asi každý ví, že velké množství železa najde v červeném mase a ještě více ve vnitřnostech. Ideální je libové hovězí a jehněčí maso. Jak mají ale k anémii přistoupit vegetariáni? Buď mohou svou averzi k masu na čas překonat a dopřávat si pravidelně červené maso, nebo mohou vyhledat rostlinné alternativy. Mezi bohaté zdroje železa patří červená řepa, luštěniny, obiloviny, mák, brokolice, tofu a ořechy. Nesmíme opomenout ani sušené hříbky.

U velmi těžkých případů se pak přistupuje k aplikaci přípravků s vysokým obsahem železa nebo k podávání krevních transfuzí. S lehkou formou anémie se ale lze vyrovnat úpravou životního stylu.

Podpora vstřebávání

Existují i bylinky, které dovedou proces vstřebávání železa z potravy značně zefektivnit. Patří mezi ně například kopřiva, hořec, jetel a echinacea (třapatka nachová). Pravidelným popíjením čaje z těchto bylinek můžete metabolismus železa ve svém těle účinně podpořit. Bylinky rozdrťte najemno v hmoždíři a uchovávejte je v chladu a temnu.

Doporučuje se pít aspoň jeden šálek bylinkového odvaru denně. Ideální je pít čaj buď hodinu a půl před jídlem, nebo jednu hodinu po jídle. Tuto kúru dodržujte minimálně jeden týden.