Nedostatek vitamínu D pocítí celé tělo. Příznaky není radno podcenit, hrozí víc než zhoršený zrak

Únava a časté infekční onemocnění nejsou jedinými známkami nedostatku vitamínu D. Lidé, kteří tento sluneční vitamín dostatečně nedoplňují, trpí bolestmi svalů nebo potížemi se zrakem. Dalšími z projevů, které jsou dokonce pozorovatelné pouhým okem, jsou zarudnutí kůže a šupinatění doprovázené svěděním. Proč je ještě důležité pravidelné doplňování vitamínu D?

Nedostatek vitamínu D v zimě

Hlavním zdrojem vitamínu D je sluneční záření, které lidské tělo syntetizuje na daný vitamín. Hladina vitamínu D proto klesá v podzimním a zimním období, naopak většina lidí jej doplňuje pravidelně od března do září. Stravou je nemožné jej doplnit, protože by bylo potřeba sníst 20 vajec denně, několik kilogramů sýra nebo vypít asi 80 litrů mléka. V období, kdy je sluneční svit omezený, stejně jako pobyt venku, se doporučuje doplňovat vitamín D pomocí suplementů z lékárny.

Čtěte také:  Žaludeční chřipku není radno podcenit. Do formy tělo vrátí pomalý proces zavádění potravin
Zdroj obrázku: Freepik

Když chybí sluneční vitamín

Nedostatek vitamínu D se projevuje především špatným vstřebáváním vápníku a fosforu skrz krev do kostí, což může způsobit jejich deformaci, obdobně vede k poškození svalového metabolismu a k respiračním onemocněním. Hlavními projevy nedostatku vitamínu D jsou:

  • únava,
  • bolesti svalů, kloubů a kostí,
  • zhoršená imunita, opakované infekce, časté nachlazení,
  • deprese, zhoršená nálada,  
  • poruchy spánku, insomnie,
  • ztráta vlasů, zhoršený vzhled nehtů,
  • nechutenství,
  • pálení v ústech a krku,
  • problémy s dásněmi, zubní obtíže a zvýšená kazivost.

Kožní projevy nedostatku vitamínu D

Jak zjistit, že tělu chybí vitamín D? Na jeho nedostatek upozorní kůže, na které se mohou objevit rudé skvrny. Pokožka může být sušší a bude svědit. Právě neustálé svědění je budíčkem pro zvýšení hladiny vitamínu D, což platí i pro pacienty s ekzémem, kteří trpí na jeho nízkou hladinu. Dalším příznakem je zhoršené hojení kožních ran, ale také akné. Pleť, která nemá dostatek slunečního vitamínu, zároveň rychleji stárne a ztrácí pružnost.

Zdroj: https://my.clevelandclinic.org/health/articles/15050-vitamin-d--vitamin-d-deficiency