Nenahraditelná vláknina udržuje organismus v rovnováze. Při jejím nedostatku hrozí vážné zdravotní problémy

Uměli byste co nejjednodušeji odpovědět na otázku, co je to vláknina? Jedná se o část potravy, kterou lidské tělo není schopno strávit, ale přesto je zdraví prospěšné ji konzumovat.

Základní druhy vlákniny

Vláknina se dělí na rozpustnou a nerozpustnou, přičemž oba druhy mají svou nezastupitelnou úlohu a nelze tak říct, který je důležitější. Rozpustná vláknina váže na sebe vodu a má pozitivní vliv na množství cholesterolu. Pokud jde o její přírodní zdroje, bohatě je obsažena v luštěninách, zejména fazolích, dále v ovsu, bobulích, jablkách a různých druzích ořechů.

Vláknina nerozpustná je nesmírně důležitá pro správnou činnost a očistu střev. Díky této vláknině se totiž všechny nežádoucí látky dostanou ze střeva včas ven a eliminuje se tak riziko vzniku řady zdravotních potíží, z nichž k nejzávažnějším patří bezesporu rakovina tlustého střeva. Obdobně jako u rozpustné vlákniny i nerozpustnou lze najít ve fazolích. Dalšími zdroji jsou mnohé druhy zeleniny, zejména rajče, okurka a mrkev, a také obiloviny.

Čtěte také:  Tyto čtyři cviky tělo protáhnou a vzpruží. Stačí pár minut každý den
Zdroj obrázku: Freepik

Zdravotní výhody pravidelné konzumace stravy bohaté na vlákninu

Vedle již zmíněného snížení rizika vzniku a rozvoje rakoviny tlustého střeva přispívá strava bohatá na oba druhy vlákniny také k optimalizaci hladiny cholesterolu a cukru v krvi a řeší také chronické problémy se zácpou.

Velkou předností potravin s vysokým obsahem vlákniny je také jejich účinek při zdravé redukci hmotnosti, zejména při větší nadváze nebo obezitě. Vědci došli k závěru, že dokonce i u osob, jimž například zdravotní stav nedovoluje výrazně zvýšit fyzickou zátěž, postačila k žádoucí redukci hmotnosti již samotná změna dosavadního jídelníčku spočívající ve vyšší a pravidelné konzumaci vlákniny v její přírodní formě. Tato cesta je vhodná také pro ty, kteří se obávají přílišného snížení velikosti porcí, protože zeleniny, luštěnin a podobně lze obecně sníst více, aniž by to mělo negativní vliv na hmotnost těla.

Čtěte také:  Když tělo křičí Dost! Tyto znaky prozradí přepracování, dejte si pauzu hned teď

Při zvýšení podílu vlákniny ve vaší stravě nikdy nezapomínejte zvýšit také příjem tekutin, zejména vody, a vyhledávejte spíše čerstvou zeleninu a ovoce a nikoliv například šťávy.

Zdroj: https://www.helpguide.org/articles/healthy-eating/high-fiber-foods.htm