Medium Shot Excited Woman Shopping

Neuromarketing přiměje zákazníky utratit v obchodech mnohem víc peněz

Obchody jsou plné různého zboží a vás jako nakupující dokážou lákat přesvědčivým marketingem. Prodejci velmi dobře vědí, co na zákazníky platí. Učí se o dobrém marketingu, který je úzce spojený s psychologií, na různých kurzech. Dokonce o tom bylo napsáno i několik knih. Nenechte se proto zlákat různými slevami nebo akcemi, jako například dvě za cenu jedné, většinou vždy zaplatíte víc, než si myslíte.

Ovlivnění podvědomí

Maloobchodníci a jiní prodejci velmi často využívají takzvaný neuromarketing. Tento marketing využívá poznatky z neurobiologie, a tím dokáže ovlivnit náš celkový nervový systém a podvědomí. Jednoduše řečeno, díky správnému marketingu vás prodejci donutí koupit i to, co byste v jiném případě nekoupili. Zůstáváme méně obezřetní, a tím pádem utrácíme i více peněz.

O tomto ovlivňování zákazníků bylo napsáno několik studií. Jedna z takových studií se zaměřovala i na vliv hudby, která v obchodech hraje. Správně zvolené tempo a hlasitost hudby dokážou naše nakupování ovlivnit mnohem víc, než si myslíme. Můžeme si například všimnout, že v obchodech s oblečením pro starší lidi bude hrát tišší a pomalejší hudba, zatímco v obchodech pro mladé lidi bude tempo hudby rychlejší a hlasitost vyšší.

Zdroj obrázku: Freepik

Vůně a nakupování

Dalším velkým faktorem, který ovlivňuje naše nakupování, je vůně. Mnohdy si myslíme, že vůně, které cítíme při nakupování, jsou náhodné. To je však velký omyl, protože prodejci přesně vědí, co s těmito vůněmi dokážou. Používání vůně na podporu prodeje se jmenuje aroma marketing. Vědci přišli na to, že náš čich je úzce spojen s emocionálním centrem mozku. To znamená, že na základě vůně se nám mohou vybavit pozitivní vzpomínky, které následně vyvolají pozitivní reakci a mnohdy i změnu nálady.

Každému je jasné, že s lepší náladou budeme i více nakupovat. Dokážou nás tímto způsobem přesvědčit, abychom se do jejich obchodu ještě vrátili. Zkuste se proto před nejbližším velkým nakupováním trochu silněji obrnit před silným vlivem neodbytného marketingu a nenechte se tak zlákat k věcem, které nepotřebujete.

Zdroj: https://www.convertize.com/neuromarketing-books/, https://www.comunidad.madrid/en/servicios/consumo/neuromarketing-llegar-consumidor-traves-sentidos, https://cxl.com/blog/neuromarketing-research/, https://www.researchgate.net/publication/342042821_Results_of_neuromarketing_study_of_visual_attention_and_emotions_of_buyers_in_retail_store_environment, https://cs.wikipedia.org/wiki/Neuromarketing, https://hbr.org/2019/01/neuromarketing-what-you-need-to-know