Při vaření pórku dělá mnoho lidí obrovskou chybu. Zelené listy nepatří do koše, ale na talíř

Jen těžko bychom hledali tak nutričně bohatou zeleninu, jako je pórek. Už jen z toho důvodu by se měl na jídelníčku objevovat co nejčastěji. Přestože obvykle používáme pouze bílou část pórku, vyplatí se zužitkovat i jeho zelené listy, které jsou rovněž velmi zdravé. Na co je kromě vývaru můžeme použít a jaké přínosy pro naše zdraví mají?

S čím nám pórek pomůže?

Pórek je poměrně levná potravina. Obsahuje vitamíny C, A, E a K a vitamíny skupiny B a je zdrojem cenných minerálů, jako je železo, hořčík, vápník, draslík, fosfor, sodík a zinek. Jeho léčivou sílu znali lidé už ve starověku. Naše prababičky ho používaly k léčbě obtížně se hojících ran a jako prostředek při revmatických bolestech.

Konzumace pórku se dnes doporučuje lidem trpícím chudokrevností, jelikož obsahuje víc železa než například červená řepa. Sáhnout bychom po něm měli i při infekcích horních cest dýchacích, jelikož inhibuje růst bakterií a zvyšuje sekreci hlenu. Zelené listy můžeme přidat do polévek a omáček, kde zvýrazní chuť, ale dají se jíst i syrové.

Zdroj obrázku: Freepik

Jak pórek zpracovat?

Listy nakrájené na malé kostičky zakápnuté citronovou šťávou budou skvělým základem pro salát, a to pro slanou i sladkou variantu. Nechte ho pouze dvě až tři hodiny odstát a poté sceďte přebytečnou tekutinu. Na sladkou verzi salátu smíchejte připravený základ se lžičkou přírodního medu, přidejte hrst předem namočených rozinek a podávejte například s bramborovou kaší a dušenou rybou.

Výrazná chuť pórku se hodí k jemnějším pokrmům. K zeleným lístkům nakrájeným na malé kostičky můžeme přidat jablko a mrkev, špetku pepře a trochu soli, případně také citronovou šťávu nebo lžíci bílého jogurtu. Směs se hodí k dušenému masu a kaším. Pórek se dá také zapékat, například na bramborách nebo pizze. Je ale potřeba ho pokrájet dostatečně najemno. Přidávat ho můžeme i k pečenému masu nebo zelenině.

Zdroj: https://www.healthline.com/nutrition/leek-benefits