Řeknete asi „obyčejná chůze“, ale možná nevíte, jak je blahodárná!

Chůze je od doby, co se člověk napřímil a stal se z něj Homo erectus, pro člověka naprosto přirozená a během věků byla neoddělitelnou součástí každého dne.

Ovšem s rozvojem civilizace, dopravních prostředků a také zaměstnání, která vyžadují dlouhodobé sezení, se náš přirozený vztah k chůzi začal vytrácet. Jedinou obranou proti tomuto nežádoucímu a pro člověka nezdravému trendu je vrátit se k lidské přirozenosti a jednoduše chodit co nejvíce, i za cenu toho, že v některých případech oželíme výdobytky moderní doby, jako je například automobil nebo prostředky městské hromadné dopravy.

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Benefity cvičení zvaného chůze

Mnoho lidí si vůbec neuvědomuje, že i chůze je cvičení a pokud budou chodit, velice tak prospějí své kondici a celkovému zdraví. Mezi nepopiratelné výhody chůze jako znovuobjeveného cvičení patří její:

  • cena – na rozdíl od řady dalších cvičení nemusíte za chůzi platit, investovat se ale vyplatí do kvalitních bot a případně také zdravotních vložek, které podpoří klenbu vašich nohou
  • místní a časová dostupnost – chodit můžete kdekoliv, výběr je čistě na vás, můžete si každý den vybrat jinou trasu, v rámci udržení a rozvoje kondice můžete například podle možností chodit pěšky do práce; chodit také můžete kdykoliv, ráno, odpoledne, večer a pokud vám to vyhovuje, tak i v noci
  • účinek na držení těla a jeho celkové zpevnění.

Jak začít s aktivní chůzí

Nejdůležitější je přestat o pravidelném chození přemýšlet a pustit se do něj. Z počátku, v závislosti na vaší současné kondici, váze a také zdravotním stavu, můžete začít s kratšími úseky a postupně je prodlužovat. Uvidíte sami, jak brzy vás začne tato aktivita uspokojovat a jak se vám bude zdát, že je vaše město najednou jakoby menší, protože všude dojdete rychleji než dříve.

Považujeme však za potřebné uvést, že zdravá chůze znamená aktivní chůze, tedy chůze v určitém rovnoměrném tempu, které pro vás představuje nějakou zátěž. Rovněž byste neměli mít zatíženou jen jednu část těla, například taškou. Ideální je jít bez zavazadla, ale pokud je sebou potřebujete, doporučujeme funkční batoh s polstrovanými zády a popruhy a s odvětrávacím systémem.

Chůze je ideální také pro to, abyste časem přešli v běh, který je pro člověka rovněž přirozený a přináší další pozitiva.

Komentáře