Ryby jsou velmi zdravé, má to ale háček. Některým druhům je lepší se vyhnout

Ryby jsou obecně velmi zdravé a obsahují mnoho omega-3 mastných kyselin. Jejich zdraví prospěšné vlastnosti a živiny jsou známé již po mnoho let. Četné studie nás ovšem vyvádí z tohoto omylu. Vědci totiž prokázali, že ryby jsou v některých případech toxické. Dnes se podíváme na to, jaká rizika může přinést konzumace ryb.

Zdroj obrázku: Freepik

Přínosný i negativní vliv ryb

Ryby chované ve vhodných podmínkách jsou bohatým zdrojem vitamínů a omega-3 mastných kyselin. Jejich maso je také cenným zdrojem fosforu, draslíku, hořčíku a sodíku. Zlepšují proto naši imunitu, snižují riziko kardiovaskulárních onemocnění, posilují vlasy, kůži i nehty a pomáhají udržovat duševní rovnováhu. I přes všechny pozitivní vlastnosti stále slyšíme také o škodlivosti ryb. Studie provedené v posledních letech přitom naznačují, že některé druhy obsahují škodlivé látky, jako je rtuť, olovo a dioxiny.

Čtěte také:  Tohle žádný rodič zažít nechce, ale měl by být připraven. Jde o život

Které ryby mohou být nebezpečné?

Podle výzkumu Švédské agentury pro potraviny bylo zjištěno, že sleď a losos z Baltského moře obsahují vysoké množství dioxinů a PCB, které mají škodlivý účinek na imunitní a reprodukční systém. Látky se dostávají do masa v důsledku průmyslové kontaminace vody. Evropská rada pro informace o potravinách proto stanovila omezení spotřeby tohoto masa. Pokud sníte maximálně dvě porce týdne (cca 140 g na porci), nebude to mít na zdraví velký vliv. Nejvíce jsou toxinům vystaveny tučné ryby jako losos, sleď nebo sardinka.

Zdroj obrázku: Freepik

Které ryby jsou nejlepší? Podle odborníků ryby dovážené z Číny nepředstavují žádné riziko. Na druhou stranu ale mají pangas a tilapie nejvyšší obsah olova. Nejlepšími rybami pro pravidelnou konzumaci jsou překvapivě ty, které chováme tady doma. Kapři a pstruzi jsou zdraví, neobsahují škodlivé látky a antibiotika a mají v sobě nejméně toxinů. Kromě toho se pyšní vysokými nutričními hodnotami. Máte-li rádi ryby, měli byste se soustředit na místní produkci.

Zdroj: https://www.webmd.com/diet/ss/slideshow-best-worst-fish