Šetřit na jídle je třeba chytře. Každodenní jídelníček jde vytvořit levně i bez nekvalitních surovin

Šunka napěchovaná vodou, ale za stejnou cenu? Kvůli vysoké inflaci dochází ke zmenšování balení jednotlivých produktů, ale co hůře, dokonce k používání náhražek a méně kvalitních přísad, aby se nezměnila chuť, ale cena zůstala stejná. Jak ušetřit za potraviny, ale neohrozit zdraví? Poradí Ewa Trzetrzelewská-Laliková, polská odbornice na výživu.

Češi šetří na jídle

Rostoucí inflace těžce zasáhla tuzemské peněženky, Češi proto začínají šetřit na jídle, stejně jako Poláci. Podle polské specialistky na výživu povede tento trend k rozšíření zdravotních potíží a k nárůstu hmotnosti. Vysoké ceny jdou totiž ruku v ruce se stresovou zátěží a znečištěným životním prostředím, zhoršuje se tak kvalita stravování obecně, nyní vlivem inflace se navíc na pultech obchodů objevují potravinářské výrobky, které mají společné to, že jsou levné a průmyslově zpracované s obsahem chemikálií, jako jsou emulgátory, umělá barviva, konzervační látky, plniva, stabilizátory, zahušťovadla nebo zvýrazňovače chuti.

Čtěte také:  Drahý zázvor v obchodě stačí koupit jenom jednou. Z oddenku si snadno vypěstujete svůj vlastní
Zdroj obrázku: Freepik

Pozor na složení

Co by tedy spotřebitelé měli dělat? „Rozhodně číst etikety se složením,“ radí Trzetrzelewská. Jednoduše více složek znamená větší riziko pro zdraví. Průměrný člověk sní ročně kolem dvou kilogramů přidaných látek v potravinách, proto je nutné toto množství omezit tím, že budou spotřebitelé konzumovat potraviny s co nejmenším obsahem aditiv, barviv nebo dalších přídatných látek. „Jídlo je palivo pro tělo, proto by mělo obsahovat potřebné a kvalitní živiny,“ dodává odbornice.

Namísto cukrovinek lokální ovoce

A z čeho by se měl tedy skládat zdravý jídelníček, aby nezruinoval rodinný rozpočet? Základem by mělo být pečivo z celozrnné mouky s přídavkem semínek a zrn, přičemž by nemělo obsahovat více než jen mouku, vodu, sůl a kvásek. Kromě celozrnných výrobků jsou hodnotné kroupy, krupice a další obiloviny a luštěniny, jako jsou čočka, fazole, hrách a cizrna. Kvalitními zdroji tuků jsou vejce, máslo, arašídové máslo nebo avokádo. Jako zdroj bílkovin se může použít tvaroh, mléčné výrobky a kvalitní maso. Nesmí se zapomenout na tuzemskou zeleninu, která obsahuje vitamíny, minerály, antioxidanty a především vlákninu. A co namísto cukrovinek? Jablka, hrušky, švestky, třešně, višně nebo angrešt a další drobné zahradní ovoce.

Zdroj: https://www.cnbc.com/select/how-to-save-on-groceries/