Strava bohatá na vlákninu pomáhá zlepšit metabolismus přirozenou cestou

Vysokoreziduální strava je strava založená na produktech s vysokým obsahem vlákniny. Je to léčebná strava, protože pomáhá s mnoha onemocněními souvisejícími s trávicím systémem. Doporučuje se pro lidi trpící zácpou a střevními chorobami, včetně syndromu dráždivého tračníku nebo kolorektálního karcinomu. Vysokoreziduální strava může také pomoci bojovat s nadváhou a obezitou, dokonce i s cukrovkou nebo aterosklerózou.

Na čem je tato strava založená

Dieta s vysokým obsahem reziduí, jinak známá jako dieta s vysokým obsahem vlákniny, je založená na produktech obsahujících velké množství rostlinných polysacharidů, tj. dietní vlákniny, hemicelulózy, pektinů, ligninu a dalších. V čem je rozdíl od normální stravy?

  • Základní strava by měla obsahovat 30–40 g polysacharidů denně. 
  • Vysokoreziduální strava obsahuje 50–70 g těchto látek denně.

Tento typ výživy je terapeutická strava, protože pomáhá zlepšit trávicí proces a regulovat rytmus stolice, takže jej lze použít v případě onemocnění trávicího systému. Může ho však použít každý, kdo chce zlepšit metabolismus a snížit zbytečné kilogramy.

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Co jíst při vysokoreziduální stravě

Vysokoreziduální strava by měla být zavedena pomalu, aby si trávicí trakt mohl zvyknout na tak vysoké dávky vlákniny. Jinak se mohou objevit různé vedlejší účinky, jako je plynatost, kolika či průjem. Z potravin si vybírejte tyto: celozrnné výrobky (pečivo, těstoviny), žitnou či špaldovou mouku, otruby, pohanku, ječmen, proso, hnědou rýži.  Tyto produkty by se neměly vařit příliš dlouho, protože pak ztrácí hodně vlákniny a spoustu dalších cenných živin. Zelenina, ovoce a luštěniny také obsahují velké množství vlákniny. Zeleninu byste měli konzumovat v množství blížícímu se 1 kg denně. Je nízkokalorická, ale bohatá na vlákninu.

Nezapomeňte na pitný režim

U stravy s vysokým obsahem vlákniny je důležité zvýšit příjem tekutin na 2 až 2,5 litru denně. Jejich omezené množství může zpomalit trávicí procesy a přispět k zácpě a zadržování vody v těle. Zejména byste měli pít hodně minerální vody, nejlépe neperlivé (nezpůsobuje plynatost a nepohodlí). Můžete také sáhnout po bylinkových čajích, které zlepšují trávení, a po obilné kávě.

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Čeho se vyvarovat?

Nejezte sladkosti, cukr a zpracované produkty. Rovněž je nutné vyloučit produkty s vysokým obsahem tuku, zejména živočišného původu.