Stres je prospěšný, ve velké míře ale škodí. Chronické napětí pocítí každá buňka v těle

Je doslova zabijákem lidstva, ale málokdo si to uvědomuje. Stres stojí za mnohými civilizačními onemocněními, ohrožuje kardiovaskulární a trávicí systém, likviduje obranyschopnost těla. O stresu sice odborníci i laici hovoří často, ale co doopravdy způsobuje a jak se s ním vypořádat?

Útěk nahradily napětí a nadváha

Stres je reakce organismu na akutní situaci, spouští mechanismy, které vedou k vyhodnocení hrozby, a přináší adekvátní reakci na vzniklou situaci. Základem je v dané chvíli bojovat, nebo utéci, což umožňuje hypofýza mozku a nervový systém. Při stresové zátěži dochází ke zvýšení produkce adrenalinu a noradrenalinu i průtoku krve do svalů, zrychluje se dýchání i srdeční frekvence. Signál k záchraně při akutním stresu nemá na organismus negativní vliv, bohužel chronický stres ano. Vede k neustálému napětí a vysoké hladině stresového hormonu, což ovlivňuje fungování celého těla. Důsledkem je nadváha i mnohá onemocnění.

Příznaky chronického stresu

A jak se projevuje v životě neustálé vypětí a chronický stres? Mezi příznaky patří:

  • špatná nálada, neustálé napětí, potíže s koncentrací;
  • nervozita, plačtivost;
  • bolesti hlavy a na hrudi;
  • dušnost;
  • potíže se spánkem, insomnie;
  • třas rukou;
  • průjem, zácpa, trávicí obtíže, gastritida, vředy;
  • nechutenství;
  • nadměrné pocení;
  • partnerské potíže, snížená chuť na sex.
Zdroj obrázku: Freepik

Trpí srdce, trávení i imunita

Vlivem chronického stresu trpí srdce, mohou se vytvořit krevní sraženiny vlivem vylučovaného kortizolu, který zesiluje účinky adrenalinu. Stažené cévy pak vedou ke zvýšenému krevnímu tlaku a poškození srdce. Adrenalin stojí za potížemi s trávením, protože zvyšuje produkci trávicích kyselin. Lidé žijící v neustálém stresu pak trpí často na gastritidu nebo vředy. Dlouhodobý stres způsobuje rozvinutí zánětlivých procesů, vyšší hladinu glukózy a mastných kyselin v krvi, trpí tak oběhová soustava i imunitní systém. Důsledkem chronického stresu je též nadměrná chuť k jídlu, která vede k nárůstu hmotnosti.

Jak žít bez stresu

Pro zvládání stresu je nutné se vypořádat s problémy a zaměřit se na sebe a své vlastní potřeby. Je možné se vyhýbat stresovým situacím, zvyšovat postupně odolnost vůči stresorům. Řešením je vyhledat pomoc psychoterapeuta a zaměřit se na změnu životního stylu včetně jídelníčku. Pomůže také zvýšení fyzické aktivity a zaměření se na relaxační techniky zahrnující poslech hudby, dechová cvičení nebo wellness procedury.

Zdroj: https://www.webmd.com/balance/stress-management/features/10-fixable-stress-related-health-problems