Ti, kdo mu přišli na chuť, se nestačí divit. Křen překvapí nejen svou štiplavou chutí

Křen je v naší zemi poměrně nedoceněnou zeleninou, i když ho mnoho lidí miluje. Dobrou zprávou je, že si bez něj nedokážeme představit velikonoční svátky. Zdravotní vlastnosti křenu jsou působivé a známé již po celá staletí. Dnes si připomeneme, proč byste na křen neměli zapomínat, a to zejména během svátků jara.

Vlastnosti této úžasné zeleniny

Zdravotní přínosy křenu nejsou příliš známé, ale naši předkové před staletími je znali velmi dobře. Již dlouho se mu přezdívá „slovanský ženšen“ a dříve se hojně používal v lékařství. Křen má působit blahodárně proti rakovině. Jedná se o silný antioxidant, který může eliminovat poškození buněk volnými radikály. Sloučeniny křenu mohou zabránit rakovině tlustého střeva, žaludku, jater, slinivky břišní a plic.

Zároveň ale křen bojuje s řadou nebezpečných bakterií, díky čemuž byste na něj neměli zapomínat ani při léčbě infekcí močových cest. Tato zelenina také zlepšuje zdraví dýchacích cest. Antioxidanty, které zelenina obsahuje, posilují obranyschopnost organismu díky vysokému podílu vitamínu C, který podporuje imunitu. Díky nízkému glykemickému indexu také stimuluje trávicí systém a zrychluje metabolismus.

Zdroj obrázku: Freepik

Kdo by křen konzumovat neměl?

Sáhnout po křenu jednou za čas rozhodně neublíží nikomu. Stejně jako se vším ostatním ani s křenem byste to neměli přehánět. Konzumovat byste ho měli střídmě zejména kvůli přítomnosti goitrogenů, které mohou snížit množství jódu v těle. Z tohoto důvodu by ho neměli konzumovat lidé, kteří mají problémy se štítnou žlázou, hlavně s hypotyreózou.

Křen může také dráždit ústa, nos a trávicí trakt. Jestli máte žaludeční vředy, trpíte na pálení žáhy nebo jste jednoduše citliví na výrazné chutě, měli byste se této zelenině raději vyhnout. Konzumace této brukvovité zeleniny ve velkém množství může způsobit zvracení, průjem nebo silné pocení. Při aplikaci na kůži se mohou objevit skvrny, podráždění nebo alergie.

Zdroj: https://www.healthline.com/nutrition/horseradish