Tyto zajímavosti o vejcích zná málokdo. Množství živin i vliv na zdraví mnohé překvapí

Vejce jsou jedním z nejoblíbenějších zdrojů bílkovin. Tvoří základ mnohých receptů, jsou oblíbenou snídaní i svačinou. Navzdory jejich široké popularitě možná nebudete tak dobře obeznámeni s některými méně známými fakty o této potravině. Pozná se množství živin podle barvy skořápky? Obsahuje více bílkovin bílek, nebo žloutek? Odpovědi na tyto otázky se dozvíte v dnešním článku.

Vejce jsou jedním z mála zdrojů vitamínu D

Většina lidí přijímá vitamín D vystavením se slunečnímu záření nebo ve formě potravinových doplňků. Vitamín D můžete čerpat i z některých potravin, těch však není mnoho. Vedle mléka, lososa a tresčích jater patří mezi jeho nejlepší zdroje také vajíčka. Abyste zajistili, že získáte maximum vitamínu D, vejce si uvařte nebo usmažte. To pomůže uchovat až 88 % tohoto vitamínu, který podporuje imunitu a dobrou náladu.

Zdroj obrázku: Pixabay

Cholesterolu z vejcí se nemusíte bát

Dříve se odborníci domnívali, že konzumace cholesterolu z vaječných žloutků zvyšuje hladinu cholesterolu v krvi, což vede ke zvýšení rizika infarktu a mozkové mrtvice. Nejnovější studie však dokazují, že cholesterol obsažený ve vejcích má na cholesterol v krvi jen mírný nebo žádný vliv. Překvapivě může konzumace vajec pomoci snížit hladinu cholesterolu v krvi.

Žloutky a bílky mají stejné množství bílkovin

Tato skutečnost je opravdu překvapující. Vaječný bílek i žloutek obsahují každý 3 gramy bílkovin. Takže i když tradičně spojujeme s bílkovinami jen bílky, ve skutečnosti nemají oproti žloutkům žádnou výhodu. Hlavní rozdíl je však v kaloriích. Zatímco žloutek obsahuje 60 kalorií, bílek pouze 15 kcal.

Zdroj obrázku: Freepik

Barva skořápky a množství živin

Vejce mají různé barvy, nejčastěji jsou k vidění ta hnědá a bílá. Některé skořápky mohou být i namodralé. Ale navzdory rozšířenému názoru nemá barva skořápky vliv na množství živin. Tedy to, že bílá vejce nemají barvu, neznamená, že jsou méně výživná. Rozdíly v barvě skořápky jsou způsobeny pouze genetikou.

Zdroj: https://www.eatthis.com/egg-facts/