Už malá miminka potřebují zdravý a vyvážený jídelníček. Jen díky němu se mohou správně vyvíjet

Vyvážená strava je základem pro pevné zdraví a dobrou fyzickou kondici. Stejně jako u dospělých je důležitá i u dětí, které musí přijímat všechny důležité živiny, vitamíny a minerály potřebné v určité fázi vývoje. To znamená, že stravu musíme přizpůsobit věku a jeho individuálním potřebám. Jak by takový jídelníček měl vypadat?

Do půl roku krmte jen mlékem

Prvních šest měsíců věku by mělo být dítě krmené pouze mateřským nebo umělým mlékem. V tomto období pro správný vývoj a dostatečný přísun vitamínů, minerálů a živin stačí. Po půl roce je mateřské nebo kojenecké mléko stále hlavním zdrojem energie a živin, ale jídelníček by se měl rozšiřovat o pevnou stravu. Začněte zeleninou a ovocem, postupně přidávejte libové maso a měkké mléčné výrobky. Miminka by měla jíst pětkrát denně po malých porcích.

Po jednom roce by měla být strava ještě pestřejší. Stále by se mělo jíst pět jídel denně v pravidelných intervalech. To je nesmírně důležité, protože to umožňuje metabolismu vašeho miminka, aby se ustálilo jeho tempo. Důležitá je také velikost porce. Odborníci na výživu doporučují denně 200 g ovoce a 400–500 g syrové, vařené nebo dušené zeleniny.

Zdroj obrázku: Freepik

Jak jídla rozdělit?

Jídelníček dítěte po roce života musí obsahovat všechny potřebné složky a minerální látky. Musí v něm být zastoupeny bílkoviny, tuky a sacharidy. Tři jídla by měla být hlavní a dvě doplňková. Správně sestavený jídelníček nejen podporuje vývoj batolete, ale také mu umožní vyhnout se budoucím zdravotním problémům, jako je obezita.

Snídaně by měla pokrýt 25 % denního kalorického příjmu. Můžete podávat například speciální kaše pro děti. Dopolední svačina by měla tvořit 10 % příjmu a může to být například ovoce. Oběd by mělo být největší jídlo zastupující 30 % kalorií. Vhodná je zeleninová polévka a hlavní chod z masa a zeleniny. Odpolední svačina, opět ideálně ovoce, by měla představovat 15 % příjmu a zbylých 20 % nechte na večeři. Může to být kaše nebo vařená zelenina.

Zdroj: https://www.stanfordchildrens.org/en/topic/default?id=feeding-guide-for-the-first-year-90-P02209