ovoce-zelenina

Veganství – životní styl, který stále nabírá na popularitě. Málokdo si však uvědomuje rizika

Podlehli jste veganství? Jedná se o populární styl života a jídelníčku, který zkouší stále více lidí, ale myslíte si, že je to pro zdravého jedince, který netrpí alergiemi a jinými zdravotními problémy vysloveně nutný? Mnoho lidí se snaží nejíst maso, protože mnohé není ve vysoké kvalitě, ale stále lze sehnat takové, které pochází z farem či menších chovů. Pokud se ale vzdáte masa i živočišných produktů, měli byste dávat pozor na nedostatek vápníku, bílkovin nebo vitamínu B12. A jak jistě víte, nedostatek vápníku přispívá ke vzniku zlomenin.

Zdroj obrázku: Freepik

Vědci potvrdili

Vědecké výzkumy potvrdily, že vegani mají až o 43 procent vyšší riziko vzniku zlomenin než ti, kteří jedí maso i mléčné výrobky. Tyto výsledky byly publikované v časopise BMC Medicine. Pokud jste se pro tento životní styl rozhodli, neznamená to, že s tím musíte přestat. Je ale třeba jíst v podstatě o dost více a také si řádně naplánovat stravu, abyste tělu poskytli veškeré důležité živiny. Bohužel ale mnoho odborníků říká, že ani zvýšený příjem bílkovin a vápníku z rostlinné stravy nepřináší kýžené výsledky. Nejlepší, i když ne ideální, bude doplnit vitamín B12 a D pomocí chemických doplňků. Studie analyzovala informace od téměř 50 tisíců lidí – mužů i žen, a to po dobu více než 15 let. Při analyzování dat byly zohledněny zlomeniny při různých haváriích a úrazech. Dále byl vzat v potaz životní styl a životní úroveň.

Zdroj obrázku: Freepik

Zjištění

Bylo zjištěno, že lidé, kteří dlouhodobě nejí maso ani mléčné výrobky, nemají hladinu vápníku a bílkovin dostatečnou pro udržení zdraví kostí. Také bylo zveřejněno, že lidé, kteří nejí maso, ale přijímají veganskou stravu, musí věnovat opravdu velkou pozornost složení své stravy. Jak jsme již zmínili, je třeba jíst opravdu velké množství rostlinné stravy, abyste doplnili veškerou potřebnou výživu, a tu ještě obohatit o vitamíny z lékárny. Nezapomeňte do svého jídelníčku zařadit fazole, quinou, oves a čočku, jedná se o dobrý zdroj bílkovin. Také doporučujeme jíst ve velkém listovou zeleninu a chia semínka. A doplňujte pomocí přípravků vitamíny B12 a D. 

Zdroj: https://www.healthline.com/nutrition/what-is-a-vegan