Vláknina ve stravě bojuje proti škodlivým látkám, správné množství tělu ulehčí

Slovní spojení „bohatý obsah vlákniny“ důvěrně známe, ale proč je vláknina a její optimální konzumace pro tělo tak důležitá? Přitom vláknina představuje v podstatě nestravitelnou součást potravy, a tak by se mohla na první pohled jevit jako druhořadá. Opak je však pravdou.

Základní typy vlákniny – nerozpustná a rozpustná

Rozpustná vláknina vytváří po jejím zkonzumování gel, který zejména brání přílišnému vstřebání cholesterolu, a chrání tak tělo před jeho vysokou hladinou.

Pokud jde o přírodní zdroje rozpustné vlákniny, jsou to především:

  • luštěniny, hlavně fazole,
  • různé druhy ořechů,
  • oves a z něj vyrobené potraviny,
  • bobuloviny,
  • jablka.

Nerozpustná vláknina naproti tomu slouží k čištění organismu od nejrůznějších škodlivých látek, což přispívá k optimalizaci funkce trávicí soustavy a prevenci potíží způsobených špatným trávením a také prevenci vzniku nádorového onemocnění. Stejně jako rozpustnou vlákninu obsahují i tu nerozpustnou fazole, z dalších zdrojů lze uvést různé druhy zeleniny, zejména rajče, okurku a mrkev, a také obiloviny.

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Jak na správné navyšování vlákniny ve stravě

Pokud se rozhodnete zvýšit ve svém jídelníčku podíl vlákniny, jděte na to postupně, ať tomu může tělo a zejména trávicí soustava přivykat. Nezapomínejte také na zvýšení pitného režimu, zejména v případě konzumace potravin bohatých na rozpustnou vlákninu, která na sebe váže vodu.

Čtěte také:  Hydratace je klíčem ke zdraví. Voda přitom není jediná možnost, jak nenechat tělo žíznit

Pokud jde o hlavní zásady stravy bohatější na vlákninu, nevynechávejte luštěniny, které patří mezi její hlavní zdroje. Obdobně je to i se zeleninou a také ovocem a pokud je to jen trochu možné, vždy sáhněte raději po tom čerstvém. Hodně pijte, především neperlivou vodu a přírodní šťávy.

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Vlákninu se doporučuje konzumovat ve větším množstvím zejména diabetikům, lidem trpícím vysokým krevním tlakem a příliš vysokou hladinou takzvaného špatného cholesterolu. Pravidelná konzumace potravin bohatých na vlákninu přirozeným způsobem pomáhá také redukovat nadbytečnou hmotnost.