Za velkým břichem nemusí být jen přebytek kalorií, někdy je následkem stresu

Syndrom má své označení jako stresové břicho. Je to až k nevíře, že ne vždy jsou na vině přebytečné kalorie. Dlouhodobé vystavení stresu si vybírá svou daň také postavě. Syndrom stresového břicha mohou mít i hubení lidé.

Jak vzniká stresové břicho?

Tukové buňky se usazují na těch nejméně příjemných a nejvíce viditelných místech. Někomu se ukládají na stehnech, někomu v břišních partiích. Rozlišujeme podkožní tuk, který udržuje tělesnou teplotu, a viscerální tuk obklopující tělesné orgány v břiše. Sem se nejčastěji ukládá tuk, který nestihneme spálit. Tuk se ale na břiše hromadí i v důsledku dlouhotrvajícího stresu, který pak může i za zvyšování hmotnosti. Tento stav nám způsobuje hormon odpovědný za stres, tedy kortizol produkovaný v nadledvinkách. Stres výrazně naruší hormonální rovnováhu v těle, abychom dokázali zajistit základní lidský instinkt, pokud jsme v ohrožení, tedy buď bojovat, nebo utéct. Po uvolnění kortizolu logicky stoupá hladina glukózy, která dodává tělu ztracenou energii. Přetrvávající stres ale narušuje přirozený cyklus a neustálá vyšší hladina cukru v krvi vede k nárůstu tukové hmoty v oblasti břicha.

Zdroj obrázku: Pixabay

Jak poznám, že mám stresové břicho?

Dlouhodobý stres doprovází vysoká hladina kortizolu, která se nejčastěji projevuje ztrátou energie a nedostatkem zájmu a ochoty cokoliv řešit. Pokud příznakům nevěnujeme dostatečnou pozornost, časem tento stav může přerůst v deprese a duševní poruchy. Proto si všímejme symptomů stresového břicha. Zvýšená chuť k jídlu je jedním z nich. Hormonální nerovnováha a nadbytek kortizolu způsobují pocit hladu a neomezenou potřebou jíst. Břicho je pevné, nevisí, ale začíná už pod prsy a pokračuje k pupku.

Jak se zbavím stresového břicha?

Odpovědí na tuto otázku je totální změna životosprávy. Nestačí jen zdravě jíst a cvičit. Pohyb je důležitou součástí pevného zdraví, ale příliš namáhavý trénink zvýší hladinu kortizolu a poté i glukózy. Základním předpokladem pro vyvážený hormonální systém je samozřejmě duševní pohoda, dostatečný spánek a odpočinek, dopřát bychom si měli meditace a antistresová cvičení i zvýšený přísun vitamínu B a hořčíku.

Zdroj: https://www.healthline.com/health/stressed-out-belly