
17 největších tajemství o létání, o kterých cestující nemají ani tušení
Pokud často létáte letadlem, určitě se setkáte s celou řadou níže uvedených věcí kolem létání, které nejsou ve skutečnosti takové jak doopravdy vypadají.
1) Pravda o kyslíkových maskách
Na začátku každého letu jste poučeni o tom jak používat kyslíkovou masku a dozvíte se, že po nasazení kyslíkové masky máte klidně dýchat. Ve skutečnosti je však v letadle k dispozici kyslík jen na 15 minut od vypadnutí kyslíkových masek. Naštěstí to ale nevadí, protože za tu dobu může pilot pohodlně s letadlem sestoupit do nižší letové hladiny, kde můžete dýchat naprosto normálně. Důležitější je spíše skutečnost, že v letové výšce trvá jen 15 – 20 sekund než omdlíte z nedostatku kyslíku. Proto je potřeba nejprve masku nasadit sobě, a pak dětem, kterým pár sekund bezvědomí neublíží.
2) Voda na záchodě je všechno jen ne čistá
Za žádných okolností nepijte v letadle na záchodě vodu. Už jen to, že si v ní umyjete ruce, není nic moc dobrého. Přestože je voda v zásobníku pravidelně ošetřována, parazité si na čisticí prostředky rychle zvyknout a stávají se vůči nim rezistentní.
3) Skutečný důvod, proč je před přistáním zhasnuto kabinové osvětlení
Skutečným důvodem zhasínání kabinového osvětlení při přistávání je urychlení a usnadnění evakuace v případě, kdyby bylo nutné po přistání letadlo rychle opustit. Když jsou vaše oči přivyklé na tmu, lépe se budete v šeru orientovat a evakuace cestujících tak může proběhnout rychle a bezpečně.
4) Pravda o cestování se zvířaty
Jeden z leteckých mechaniků, kteří se starají o dobíjení agregátů na letištích, říká, že musí při práci nosit chrániče uší, aby se z rachotu leteckých motorů nezbláznil. Během dobíjení agregátů je letadlo také naloženo a vyloženo. Pokud cestujete s domácími mazlíčky (například se psem), rozhodně mu nikdo nedá sluchátka na uši a vzhledem k tomu, že jeho sluch je mnohem citlivější než sluch člověka, zažívá doslova muka. Proto si opravdu dobře rozmyslete, než vezmete na cesty nějaké domácí zvíře. Létání je pro ně často velké utrpení.
5) Pravomoci kapitána
Kapitán letadla má opravdu velké pravomoci. Jakmile se mu něco nebude zdát, může vás klidně nechat na letišti a nepustit do letadla. V letadle má takřka neomezenou pravomoc a může vám dokonce uložit pokutu. Není divu, nese za cestující a celý let plnou odpovědnost.
6) Pravda o vypínání elektronických zařízení na palubě letadla
Elektronická zařízení musí být vypnuta při startu a přistávání a mobilní telefony musí zůstat vypnuty po celou dobu letu. Důvodem ale není skutečnost, že by jejich signál mohl způsobit pád letadla, ale spíše to, že signál z mobilních telefonů může rušit radiovou komunikaci pilota s řídící věží a způsobovat nežádoucí šum.
7) Výrobky, které si koupíte v letadle, jsou předražené
Řada lidí neodolá a po prolistování katalogu, který je zdarma k dispozici všem cestujícím, si koupí nějaký šperk, parfém nebo jiný dárek za skvělou cenu, která je ovšem oproti cenám stejného produktu dole na zemi, mnohem vyšší.
8) Jak získat více místa na sedadlech u okna a do uličky
Pokud chcete získat více místa, stačí jednoduše zvednout opěrky. K tomu slouží malé tlačítko přímo na opěrce (většinou zepředu nebo zespodu), které jednoduše stisknete a opěrku zvedněte.
9) Dejte letušce spropitné a po zbytek letu máte pití zdarma
Letušku považuje řada pasažérů za „hezky oblečenou služku“ s dlouhýma nohama a pěknýma očima. Proto jim málokdy někdo dá nějaké spropitné. Pokud letíte na nějakém dlouhém mezikontinentálním letu a dáte letušce pár korun spropitného, může se vám stát, že budete mít po zbytek letu nadstandardní přísun nápojů a jídla. Rozhodně se proto vyplatí práci letušky ocenit, protože není vůbec lehká a ty holky si toho dokážou opravdu cenit.
10) Jak se opravdu zachází s vašimi zavazadly?
Letadlem rozhodně nepřepravujte nic cenného ani drahého. Můžete si být jisti, že pokud máte na kufru napsáno: „Pozor křehké“, naschvál s ním někdo hodí a hláška „Touto stranou nahoru“ znamená pro letištní personál pravý opak. Není také dobré přepravovat třeba dřevěnou bednu s vínem jen tak bez obalu, protože hrozí, že namísto vás si ho vychutná letištní personál.
11) Sluchátka nejsou nová, ani když jsou zabalená v novém obalu
Sluchátka, která jsou v některých letadlech k dispozici, ve skutečnosti nemusí být nová, ani když jsou zabalena ve zcela novém obalu. Letecká společnost je totiž po letu nechá vyčistit a následně je zpět zabalí k dalšímu použití.
12) Některá letadla přepravují mrtvoly nebo lidské orgány
Bohužel se někdy stane, že nějaká osoba zemře v zahraničí nebo se ze zahraničí přepravují lidské orgány k transplantaci. Pokud tedy uvidíte dlouhý box černé nebo jiné barvy s nápisem „Hlava zde“, můžete letět s nějakým nebožtíkem.
13) Bezpečnostní díry stále existují
Přestože se letiště snaží zajistit pro cestující maximální bezpečnost a nepustit do letadla nikoho se zbraní či ostrými předměty, má bezpečnostní systém své trhliny, které zná každý, kdo se v něm pohybuje. Je tedy potřeba být ostražitý.
14) Letadlo může i po výpadku všech motorů „doletět“ velmi daleko
Když letadlu ve výšce 35 tisíc stop vypadnou oba motory, může plachtěním doletět i do vzdálenosti přes 42 mil. To je velmi dlouhá vzdálenost a také možnost pro piloty nouzově přistát na nějakém letišti v dosahu. Současně je to i důvodem toho, že nejvíce leteckých neštěstí se stává při startu a přistávání a nikoli během samotného letu. Výpadek motorů ve výšce se dá vyřešit, selhání motorů při startu končívá katastrofou. V okolí vzletové a přistávací dráhy nesmí být žádní ptáci, aby nedocházelo k jejich vcucnutí do motoru a tím ke zvýšenému riziko jeho selhání. K plašení ptáků se proto používají jednak plašičky a jednak draví ptáci, kteří ostatní ptactvo z přistávací dráhy vyženou.
15) Jak pozemní personál pozná, že letadlo bylo uneseno?
Pokud piloti po přistání nechají vztyčené přistávací klapky na křídlech je to signálem pro pozemní personál, že na palubě letadla není vše v pořádku.
16) Proč jsou na toaletách stále popelníky?
Popelníky patřily k povinné výbavě letadel ještě předtím, než kouření na palubě letadel bylo zakázáno a dodnes se na toaletách instalují, protože i když je kouření zakázáno, někteří cestující stejně neuposlechnou, a pak je pořád lepší, aby vajgla mohli vyhodit do popelníku na záchodě, než aby ho strčili pod sedačku nebo hodili na zem.
17) Co dělají piloti za letu?
Piloti během letu komunikují s věží a občas si mohou i trochu schrupnout, protože řídí autopilot a navíc jsou v kabině 2. To se samozřejmě netýká přistávání a vzlétání.
Pár slov na závěr …
Pokud vás těchto 17 tajemství neodradilo od létání, je to dobře. V zásadě se nemusíte ničeho bát, létání totiž patří mezi nejbezpečnější způsoby přepravy. Tak šťastnou cestu.
A teď, když tato tajemství znáte, podělte se o ně se svými přáteli a sdílejte tento článek prostřednictvím sociálních sítí. Čím více lidí tato tajemství odhalí, tím lépe.
S tím kyslíkem jak vám může dojít do 15 sekund je pravda, ale záleží i na výšce. Například v 10 – 13 Km můžete omdlít do 5 sekund :)
Proto je tam napsáno „V letové výšce“.