„Poloviční porci pro dítě vám kuchař udělá, ale stát vás bude stejně jako klasická,“ odvětil mi číšník
Někdy mi přijde, že jsou restaurace skutečně nenažrané a nejraději by si účtovaly i vzduch, který dýcháte, nebo opotřebení židle, na které sedíte. Nejsou takové všechny, ale čas od času mám pocit, že nežiji v civilizované Evropě, kde host má být pánem.
Představte si, že jedete s rodinou na výlet. Jste všichni vzrušení, počasí je skvělé a celý den před vámi. Přichází čas oběda, takže se rozhodnete zajít do nějaké místní restaurace, aby si všichni odpočinuli a dobře se najedli.
Máme dvě děti, takže samozřejmě chceme pro ně objednat dětské porce. Většinou to není problém. V restauracích, kde jsme byli předtím, buď platíte za dětskou porci něco mezi 60 a 70 procenty ceny normální porce, nebo se k poloviční ceně přičte nějaká pevná částka, řekněme 20 až 30 korun. Jasně, chápeme to. Koneckonců, restaurace také musí nějak vydělat.
Ale co se nám stalo naposledy, to bylo mimo. Sedli jsme si, prohlíželi menu, a když přišel číšník, zdvořile jsme požádali o dětské porce pro naše dvě ratolesti. A víte, co se stalo? Ten číšník se na nás podíval skoro s arogancí a řekl: „Dětskou porci vám uděláme, ale bude stát stejně jako porce pro dospělé.“ No, můžete si představit naše překvapení.
Okamžitě se mi vybavily všechny ty restaurace, kde jsme byli předtím a jak to tam fungovalo. Nikdy jsme se nesetkali s tím, že by dětská porce stála stejně jako dospělá. To mi připadalo nesmyslné. Proč bych měla platit plnou cenu za něco, co je evidentně menší?
Bylo to takové zklamání. Celá naše rodina se těšila na příjemný společný oběd a najednou se ocitáme v situaci, kdy se cítíme tak trochu podvedeni. Bez další diskuse jsme se rozhodli vstát a odejít. Hledali jsme jinou restauraci, kde by naše požadavky byly pochopeny a respektovány.
Tahle zkušenost nám trochu zkazila náladu, ale nakonec jsme našli jiné místo, kde bylo všechno v pořádku a kde jsme si oběd skvěle užili. Přesto ten zážitek z první restaurace zůstal. Přemýšlela jsem, jestli to bylo jen nedorozumění, nebo jestli mají opravdu takovou politiku. Každopádně to byla pro nás poučná zkušenost – někdy je lepší prostě se zvednout a jít někam, kde vaše požadavky a potřeby budou brány vážně.
Zdroj: Autorský text, e-mailový příspěvek