Saunování je víc než oblíbená relaxace. Tisíce let staré procedury mají na tělo jedinečný vliv

Sauna vychází z finského slova určeného pro místnost nebo domek vytopený na určitou teplotu pro saunování, což je relaxační procedura, která uvolní ztuhlé svalstvo a prohřeje organismus. Léčebné účinky termoterapie jsou známé po celém světě tisíce let, zmínky o ní se zachovaly z mnoha kultur, sauna byla mnohdy centrem pro elitní smetánku nebo měla náboženský podtext. Proč byste měli podlehnout saunování i vy? Jaké výhody přináší?

Saunování znali už Aztékové

Výhody saunování znali samotní Aztékové, ale povědomí o sauně a koupelích měli také národy v jihovýchodní Asii nebo severní Evropě. Často se saunování kombinovalo s aromaterapií, kdy se na horké saunové kameny pokládaly různé bylinné směsi, jejichž éterické oleje se uvolňovaly do vzduchu. I dnes se používají esenciální oleje z čajových lístků nebo jehličnanů, velmi účinná je také sůl, která zklidňuje podrážděné dýchací cesty, ale použít ji lze také jako peeling.

Zdroj obrázku: Freepik

Druhy procedur a jak začít

Saunování je oblíbené po celém světě, nejznámější jsou sauny finské, turecké (hammam) nebo ruské (baňa). V domácích podmínkách bývají často infrasauny osazené ohřívačem generujícím infračervené záření. V začátcích je dobré strávit v horké místnosti pouhých 5–10 minut během jednoho sezení, aby si tělo postupně zvyklo na standardních 20 minut při jedné seanci. Běžné je saunování několikrát týdně, rozhodně se nedoporučuje každodenní pobyt v horké místnosti.

Pro odpočinek těla i pro zdraví

Saunování je nejen relaxační a odpočinkovou záležitostí, ale přináší také mnoho zdravotních benefitů. Především dochází k posílení imunity a vitality, ale pravidelné saunování také:

  • zrychluje metabolismus,
  • napomáhá odstranit přebytečný tuk z těla,
  • zlepšuje kardiovaskulární systém a krevní oběh,
  • vede k prokrvení pokožky,
  • účinně odstraňuje toxiny z těla,
  • urychluje regeneraci šlach, kloubů a svalů po sportovním výkonu,
  • ulevuje od stresu a napomáhá ke kvalitnějšímu spánku.
Zdroj: https://www.medicalnewstoday.com/articles/313109