Je plný vitaminů a železa. Konzumace špenátu přesto není bez rizika

Špenát obsahuje mnoho látek, které jsou důležité pro naše tělo. Odborníci na výživu ale varují před jeho častou konzumací. Špenát patří mezi nejzdravější potraviny, které můžete na trhu najít. Přesto se objevily studie, které ukazují, že s jeho blahodárnými účinky to nebude zase tak horké. Na co byste si měli dát pozor při konzumaci špenátu?

V posledních letech se špenát přidává hlavně do nápojů

Špenát má většina z nás spojený s dětstvím, kdy nám ho nutili ve školních jídelnách. Dnes je základní surovinou například do oblíbených smoothie nápojů. Lidé ho ale dávají také do dezertů nebo celých dortů. Je to zelenina, která je plná vitaminů a díky obsahu železa nám podle většiny reklam může dodat velkou sílu. Na co ale dávat pozor? Zdravotní výhody jsou nepopiratelné, ne vždy ale může jenom prospět.

Čtěte také:  Jaký je rozdíl mezi psychologem a psychoterapeutem?

Co obsahuje špenát? Je to vitaminová bomba, obsahující cenné živiny. Betakaroten nebo lutein jsou složkami, které v něm také najdete. Ty patří mezi silné antioxidanty, a proto by měl špenát patřit do jídelníčku. Kvůli obsahu železa si ale mnozí myslí, že není vhodný k nadměrné konzumaci. Železo patří mezi látky, které se do těla špatně vstřebávají.

Zdroj obrázku: Freepik

Vegetariáni by měli jíst nejen špenát, ale i další zeleninu

Špenát může obsahovat tolik železa jako kousek hovězího masa. Živočišné železo se ale do těla vstřebává o něco lépe než právě ze špenátu. Kvůli tomu bychom špenát neměli jíst moc často, aby naše střeva a ostatní orgány netrpěly. Špenát si můžete dát syrový, ten se nejvíc používá do salátů, ale také si ho můžete uvařit společně s kouskem masa. Když se podává s tukem, je podle odborníků lépe vstřebatelný.

Čtěte také:  Když i slabé světlo bije do očí: fotofobie může mít více příčin, řešit je třeba okamžitě

Vegetariáni by měli špenát kombinovat i s jiným druhem zeleniny, která je bohatá na vitamin C. Mezi takové patří paprika, citron a brusinky. Proto je vhodné ho přidat například do smoothie. Takové drinky vás ráno mohou nakopnout a čerpat energii budete celé dopoledne.

Zdroj: https://www.webmd.com/diet/health-benefits-spinach, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0195666314003493