Shop Window With Sales Promotion

Obchody dobře vědí, na jakou strunu zahrát. Lákavé akce jsou výhodné pouze pro prodejce

Posezónní výprodej, dva plus jedna zdarma, 50 gramů nebo 200 mililitrů navíc. Obchody lákají na nejrůznější slevy a akce, aby přesvědčily nakupující k výběru právě jejich výrobku. Ne vždy jsou však nabídky z pohledu spotřebitelů výhodné a jedná se o obyčejný marketingový tah, jak z lidí vytáhnout více peněz. Vždy je nutné si podrobně ověřit podmínky propagační akce nebo spočítat reálnou cenu výrobku bez onoho „zdarma“ nebo „navíc“. Cílem obchodníků je vytvořit v nakupujících pocit, že daný výrobek je ten pravý. Jak se nenechat zmást marketingovými triky?

Neuromarketing v praxi

Obchodní řetězce se snaží přesvědčit nakupující k utrácení peněz nejen pomocí propagačních akcí nebo letáků, ale neváhají se spolehnout i na vědu a podvědomí spotřebitelů zkoušejí ovládnout pomocí neuromarketingu. Nejčastěji jde o navození příjemných pocitů pomocí vůní nebo hudby. Pohodlné nakupování vede k větším nákupům a k vyšším útratám. Obdobně funguje, když má dotyčný hlad a prostorem se nese neodolatelná vůně právě dopečeného pečiva nebo grilovaného kuřete.

Zdroj obrázku: Freepik

Výše očí i úprava osvětlení

Jakými dalšími způsoby manipulují obchodníci s myslí nakupujících? Jistě každý ví, že to, co se snaží prodejci prodat, je ve výši očí, kde mají připravené produkty za vyšší ceny. Obdobně se obchody zaměřují na osvětlení, s jehož pomocí mohou ovlivnit, kam budou směřovat kroky nakupujících. A co teprve ochutnávky, které fungují na zvýšení prodeje daného výrobku. Za všemi těmito metodami stojí neuromarketing, jehož základem je použití znalostí z neurobiologie ke zvýšení prodeje, v rámci čehož dochází ke stimulaci nervového systému pomocí různých vjemů.

Ochotněji a za víc

Na co si dát tedy pozor při nakupování? Jednoduše na vše, co ovlivňuje zrak, sluch, čich či hmat. Se zrakem souvisí umístění nejdražšího zboží, zatímco v drogeriích jsou vybrané produkty ve výšce 150–170 centimetrů, v hračkářství jsou nejnovější hračky níže, aby po nich zatoužily dětské oči. Sluch ovlivňuje hudba a hlášení, zatímco čich lákavé vůně, jejichž cílem je ovlivnit emoční centrum lidského mozku, vyvolat vzpomínky či pozitivní emoce a hlavně přimět k nákupu. Obdobně funguje i hmat, protože podle vědeckých výzkumů si lidé po vyzkoušení nebo ohmatání spíše daný produkt zakoupí. A jak tedy ušetřit nejvíce? Základem je nakupovat jen potřebné podle nákupního seznamu, nechodit do obchodu hladoví ani s dětmi, na které působí vjemy ještě silněji než na dospělé.

Zdroj: https://www.waldenu.edu/programs/business/resource/how-neuromarketing-is-being-used-in-business-management