Rýže patří k oblíbeným přílohám, existuje ale více druhů, které se vyplatí vyzkoušet

Rýži snad milujeme všichni. Jedná se o lahodnou přílohu, která se hodí k zelenině i k masu. Lze ji dokonce připravit na sladký způsob s ovocem. Ovšem poslední dobou se o rýži velmi diskutuje, a to především z toho důvodu, zda je bílá rýže vhodná pro naše zdraví a zda má nějaká pozitiva. Existuje více druhů rýže a každá z nich má jinou vlastnost. Která z nich bude pro tělo ta nejideálnější?

Bílá rýže

Bílá rýže se doporučuje lidem, kteří chtějí nebo musí jíst lehkou stravu. Má také minimální nutriční hodnotu a obsahuje menší množství minerálů i vitamínů. Díky její lehkosti a dobré stravitelnosti se doporučuje při potížích se střevy. Pokud trpíte průjmem, uvařte si kaši z rýže, která vám uklidní střeva a zahustí stolici. Ale na druhou stranu pokud máte zácpu, bílé rýži se vyhněte. Také má poměrně dost sacharidů, takže s bílou rýží by měli být diabetici velmi opatrní. Rýže se připravuje jednoduše. Stačí smíchat jeden hrnek rýže a dva hrnky vody. Vařte 10–‍15 minut. 

Zdroj obrázku: Freepik

Červená rýže neboli divoká rýže

V případě, že trpíte chudokrevností, se jistě vyplatí jíst červenou rýži. Jedna porce rýže zahrnuje 23 % denní potřeby vitaminu B6. Obsahuje také pro tělo důležité antioxidanty, které snižují špatný cholesterol v krvi. Zabraňuje osteoporóze a dokáže uklidnit bolavé klouby. Taková rýže je mírně tvrdší než ta bílá, ale vaří se podobně. Do hrnce dejte jeden díl rýže a dva díly vody. Vaří se 40 minut.

Arborio rýže obdivovaná v Itálii

Lidem, kteří mají během dne mnoho pohybu, nebo sportovcům se doporučuje do jídelníčku zařadit rýži Arborio. Když se rýže uvaří, je lepkavá a měkká, proto bude ideální pro kaše, dezerty, ale i rizota. Vaří se 15–20 minut. Doporučuje se, aby se rýže při přípravě rizota neproplachovala. 

Zdroj obrázku: Freepik

Hnědá rýže

Hnědá rýže je nejideálnější přílohou pro lidi trpící cukrovkou. Hnědá rýže je na rozdíl od bílé rýže vydatná díky tomu, že je neloupaná. Má velké množství vlákniny a nízký glykemický index. Příprava vyžaduje více vody, na šálek rýže dejte 2,5 až 3 šálky vody a vařte 30–45 minut. 

Jasmínová rýže

Taková rýže obsahuje větší množství bílkovin i sacharidů. 100 gramů vařené rýže obsahuje pouze 118 kalorií – ideální pro lidi, kteří drží dietu. Příprava je jednoduchá, ale mírně jiná. Rýži zalijte vodou a nechte třicet minut odstát. Poté slijte vodu a na jednu sklenici rýže přidejte 1,5 sklenice vody. Vařte 15 minut. Po uvaření ji nechte ještě deset minut odpočívat. Jasmínová rýže je také ideální pro přípravu paelly s kuřecími kousky. Připravte si na čtyři porce jednu velkou cibuli, dva stroužky česneku, 400 gramů zelených fazolek, čtyři rajčata, 400 gramů kuřecích prsou, sklenici rýže, čtyři lžíce oleje, sklenici vývaru, šafrán, sůl a pepř podle chuti. Vynikající a vydatná večeře nebo oběd.

Zdroj: https://delishably.com/grains/10-Types-of-Rice-and-How-to-Cook-Them