Také matematika pomáhá zhubnout. Spočítejte si ideální příjem kalorií přímo pro vás

Proč počítat kalorie? Tato otázka má jednoduchou odpověď. Počítání kalorií provádí většinou osoby, které chtějí zhubnout. Tímto způsobem si nastaví svůj jídelníček tak, aby nepřibíraly a mohly si dopřát klidně i kousek domácí buchty. 

Něco málo k BMR

BMR neboli bazální metabolismus je index používaný k určení počtu kalorií, které vaše tělo spálí každý den. Chcete-li se dopočítat ke své kalorické potřebě, musíte také vzít v úvahu svou fyzickou aktivitu. Díky tomu zjistíte, kolik kalorií potřebujete, aby si tělo buď udrželo váhu, nebo jste zhubli. Je však třeba si uvědomit, že pokud přijmete méně kalorií, než vaše tělo vyžaduje, můžete se cítit unavení, slabí a mohou u vás vypuknout metabolické poruchy. 

Zdroj obrázku: Freepik

Jak na počítání BMR

Nejdříve zkontrolujte, kolik kalorií vaše tělo potřebuje. Základní vzorec u žen je tento: 665,09 + (9,56 × hmotnost v kg) + (1,85 × výška v cm) – (4,67 × věk). U mužů je vzorec následovný: 66,47 + (13,7 × hmotnost v kg) + (5 × výška v cm) – (věk × 6,76). Vzor pro ženu je například: 665,09 + 9,56 × 65 kg + 1,85 × 162 cm – 4,75 × 53 = 1329.

Vypočítání celkového metabolismu

  • Nulová aktivita (tedy žádné cvičení, sedavé zaměstnání): 1,2.
  • Velmi nízká aktivita (cvičení jednou týdně, kancelářské zaměstnání): 1,3–1,4.
  • Mírná aktivita (cvičení několikrát týdně): 1,5–1,6.
  • Vysoká aktivita (každodenní pohyb a zvýšený tep): 1,7–1,8.
  • Profesionální aktivita (sportovci): 1,9–2,2.

Pokud máte nulovou aktivitu, bude váš vzorec vypadat následovně: 1329 × 1,2 = 1594,8. Výsledek jsou vaše kalorie, které byste měli přijmout, abyste zhubli.

Zdroj obrázku: Freepik

Menu pro ukázku

Pokud je váš denní příjem kalorií nižší než 1500, dopřejte si pět lžic ovesných vloček ke snídani s mlékem a brusinkami. Na svačinu si dejte celozrnný plátek chleba s vejcem a rajčaty. Na oběd si připravte cuketu plněnou hnědou či červenou rýží s bylinkami a vodu. Odpolední svačinka by měla obsahovat například pomeranč. Na večeři si dopřejte brokolici s nízkotučným jogurtem.

Zdroj: https://www.healthline.com/nutrition/counting-calories-101